about

Chaco Kato, an interdisciplinary artist, engages with sculpture, drawing, installation, and community-based projects. Collaboration and negotiation are pivotal in her practice, where collective actions and communal discourse serve as key materials. Kato's ambitious projects stem from basic impulses such as reciprocity, negotiation, weaving, and knotting. These processes create an intimate space for dialogues with everyday materials. Influenced by bricolage aesthetics, and 'rhizomatic' systems as proposed by Deleuze and Guattari, and the spirit of “zen punk”, Kato embraces chaos and order in her work. Drawing on her childhood in Japan, Kato explores the concepts of impermanence and flux. Central to her work is the idea of everything existing in a constant state of change and the significance of ‘between the lines’ in redefining our perceptions of space.

At the core of Kato's practice lies constant engagement: with evolving spatial environments, shifting social milieus, and novel materials and techniques. Her exploration delves into the realms of social dynamics, psychological phenomena, and ecological frameworks. Central to her body of work are recurring motifs and methods, such as the symbolism of the 'weed', the concept of the 'other', communal spatial interlacing, as well as practices like fermentation, composting, and germination.

These elements form the bedrock of a dynamic approach that responds organically to changing seasons, landscapes, societal settings, and creative opportunities. Kato actively challenges binary paradigms, disrupts the traditional artist/non-artist divide, and dismantles hierarchical material structures, utilizing her art as a potent political instrument.

Her work ardently engages with the world, melding art seamlessly into everyday existence while instigating fresh perspectives and novel encounters with our surroundings.

Kato is also the founder member of Slow Art Collective (2009-), with Dylan Martorell, which focuses on sustainability, collaboration and community by deploying DIY survivalist aesthetics.

加藤チャコは、ドローイングやインスタレーション、コミュニティをベースにしたプロジェクトを中心に活動するアーティスト。彼女の作品づくりは、コラボレーションや対話を大切にし、共同作業のプロセスそのものを重視する。織りや結びといったシンプルな作業を通じて、日常的な素材から親密で温かみのある特別な空間を生み出している。
加藤のアートには、日常の寄せ集めの美学「ブリコラージュ」、ドゥルーズとガタリが提唱する「ライゾマティック(地下茎的なネットワーク)」の概念、そして「禅パンク」ともいえる静と動、カオスと秩序が共存する自由な精神が息づいている。また、日本の文化が共有している「すべてが常に変化し続ける」という考え方や、「行間」に隠された意味を探ることが彼女の作品の核である。
加藤の活動でとても大切なことは、変化し続ける空間や環境、新しい素材や技術、そして人とのつながりといってよい。社会の動きや人々の心、生態系に目を向けながら、「他者」というテーマや、発酵、堆肥、発芽といった自然のプロセスをのみこみ、季節や風景、社会的背景、それをもとになにかを想像する新しい可能性に柔軟に応じるダイナミックなアプローチを展開している。
また、加藤は作品を通じて、アーティストと非アーティストの境界を越え、固定観念やヒエラルキーの垣根を取り払いながら、アートを日常生活に溶け込ませるこを大事にしている。その結果、人々が新しい視点を得たり、小さな驚きや発見を通して、自分たちの周りの世界に新しい関係性を見出すきっかけを提供している。
2009年には、ディラン・マートレルと共にスローアート・コレクティブを設立し、活動の中心となっている。このコレクティブでは、スロームーブメントやDIYの精神を生かしながら、持続可能性やコラボレーション、コミュニティをテーマに活動を行う。柔軟で温かみのあるアプローチは、地域に新しい価値観やつながりを考える小さなきっかけを提供し、多くの人々に寄り添うものとなっており、世界的に活動範囲を広げている。